سحرگاهان

آنچه که ما به آن محتاجیم

سحرگاهان

آنچه که ما به آن محتاجیم

قانون و قانونگذاری از منظر رهبر خامنه ای

قانون و قانونگذاری

۱) آیا معیاری برای وحدت در مباحثات مجلس شورای اسلامی وجود دارد؟
چهارچوب هم چهارچوب قانون است . قانون هم در درجه اول ، قانون اساسى است . این چهارچوب را رعایت کنید . بنده آن روز هم به جوانان دانشجو گفتم که قانون آمده تا جاى صداى کلفت را بگیرد . کسى با صداى کلفت در هر موضعى که هست ، بگوید این طور باید بشود ! خیال هم نکنید که استبداد و دیکتاتورى و صداى کلفت و افزون طلبى ، مخصوص کسانى است که در رأس نظامند ؛ نخیر ، در بدنه نظام هم چنین چیزهایى وجود دارد و همه جایش هم بد است . خوى پادشاهى ، خوى استبداد در همه جا بد است ؛ در هر جا زشت است ؛ به هر شکلى که باشد ، بد است . قانون آمده جلو این مسائل را بگیرد . بر طبق قانون و در چهارچوب آن باید حرف زده و عمل و رفتار شود و حل و فصل هم به وسیله قانون صورت گیرد. این بهترین معیار وحدت است


۲) در یک جمله ، قانون اساسی را چگونه تعریف می نمایید؟
قانون اساسی ستون فقرات نظام است ، در حقیقت مرکز اصلی سلسله اعصاب نظام است ؛ معیار و ضابطه است
۳) آیا تذکراتی که جنابعالی در خصوص رعایت قانون می دهید ، در مورد فرد یا جناح خاصی است؟
این خطاب به همه جناحهاست ؛ خطاب به اشخاص یا جناح معینى نیست ؛ این وظیفه همه ماست . همه جناحها باید این چیزها را رعایت کنند . همه هم در چارچوب قانون حرکت کنند . نه مجلس ، نه شوراى نگهبان ، نه مجمع تشخیص مصلحت ، نه رئیس جمهور ، نه رهبرى ، هیچکدام حق ندارند از چارچوب قانون تخطی کنند
۴) قانونگذاری صحیح و حکیمانه نتیجه کدام رفتار نمایندگان می تواند باشد؟
هرچه دقت و سنجیدگى و بکار گرفتن دانش و اطلاعات در کار قانونگذارى بیشتر باشد ، پیشرفت و موفقیت و گره گشایى در کار اجرا ممکن تر خواهد شد و این حقیقت روشن ، بار مسؤولیت نمایندگان محترم را سنگین تر مى سازد . بدیهى است که قانونگذارى صحیح و حکیمانه ، مستلزم آن است که نمایندگان همه ى وقتى را که مجلس شوراى اسلامى به آن نیاز دارد ، صرف کنند و علاوه بر حضور در جلسات عمومى و کمیسیونها که در آن مباحثه و تبادل نظر انجام مى شود ، ساعاتى را هم صرف مطالعه و تفکر و مشورت با کارشناسان کنند
۵) اصلی ترین مسأله در امر قانونگذاری و تنظیم برنامه های کشور چیست؟
در تنظیم برنامه هاى کشور ، اصلى ترین مسأله عبارت از رفع فقر و محرومیت و نجات طبقات مستضعف و محروم و پابرهنگان ، از تبعات دوران ستمشاهى و آثار سلطه ى بیگانگان است ، همه ى برنامه هاى اقتصادى و تولیدى و سازندگى و رونق اقتصادى باید به این هدف ، متوجه باشد و تنها در این صورت است که این برنامه ها درست و قابل قبول است . نمایندگان محترم باید در قوانین مصوب و نیز در مواجهات خود با مسؤولین اجرایى کشور ، این را اصل بدانند و وظیفه ى کمک به محرومان را سرلوحه ى مسؤولیتهاى نمایندگى خود قرار دهند
۶) نقش مردم در قانونگذاری چگونه تعریف شده است؟
مجلس ‌، مظهر حضور و اراده‌ی‌ مردم‌ در صحنه‌های‌ گوناگون‌ سیاسی‌ و اقتصادی‌ است . اگر مردم‌ چیزی‌ را در زمینه‌های‌ اقتصادی‌ یا سیاسی‌ بخواهند که‌ بشود یا نشود و چیزهایی‌ را بخواهند که‌ به‌ سرنوشت‌ کشور ارتباطی‌ پیدا می‌کند ، باید اراده‌ی‌ خویش‌ را از حنجره‌ و زبان‌ نماینده‌ی‌ خود بیرون‌ بدهند و به‌ صورت‌ قانون‌ درآورند و این‌ قانون‌ در سطح‌ کشور عمل‌ بشود . این ‌، تأثیر مردم‌ در قانونگذاری‌ است


۱- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار نمایندگان مجلس شوراى اسلامى (۱۳۸۲/۰۳/۰۷)
۲- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اعضاى هیأت نظارت بر انتخابات شوراى نگهبان (۱۳۷۴/۱۱/۱۴)
۳- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى ایران (۱۳۸۲/۰۵/۱۵)
۴- پیام به مناسبت افتتاح چهارمین دوره مجلس شوراى اسلامى (۱۳۷۱/۰۳/۰۷)
۵- پیام به مناسبت افتتاح چهارمین دوره مجلس شوراى اسلامى (۱۳۷۱/۰۳/۰۷)
۶- دیدار اقشار مختلف مردم در آستانه ایام شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیه) (۱۳۶۸/۰۹/۲۲)


منبع:ویژه نامه سراج۱ از سایت نصر19

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد