سحرگاهان

آنچه که ما به آن محتاجیم

سحرگاهان

آنچه که ما به آن محتاجیم

مردم سالاری از منظر امام خمینی

مردم سالاری

۱) حضرتعالی بر تاریخ مشروطه تأکید دارید ، دلیل این تأکیدات چیست؟

به دنبال خروج روحانیون یا به عبارت دیگر اخراج آنان از صحنه ، عموم متدینین از هر قشرى از اقشار ، چه فرهنگى ، چه کارگرى ، چه ادارى و بازارى و چه غیر اینها نیز از دخالت کناره گرفتند یا بر کنارشان کردند و آن شد که شد . اکنون ما باید از آن توطئه‏ها و مفاسدى که از انزواى متدینین پیش آمد و سیلى‏اى که اسلام و مسلمین خوردند عبرت بگیریم و بدانیم و بفهمیم که نظام اسلام و اجراى احکام آسمانى آن و مصالح ملت و کشور اسلامى و حفظ آن از دستبرد اجانب بستگى به دخالت اقشار ملت و بویژه روحانیون محترم و مراجع معظم دارد و اگر خداى نخواسته بر اسلام یا کشور اسلامى از ناحیه عدم دخالت در سرنوشت جامعه لطمه و صدمه‏اى وارد شود ، یک یک تمام ملت در پیشگاه خداى قهار توانا مسوول خواهیم بود و نسل‏هاى آینده که ممکن است از کناره‏گیرى‏هاى کنونى مورد هزار گونه تجاوز واقع شوند ما را نبخشند .۱

۲) علت اصلی انحراف مشروطه چه بود؟

تمام کارهایى که از بعد از مشروطه انجام گرفت و انحرافاتى که به تدریج پیدا شد تا زمان رژیم پهلوى که به اوج خودش رسید ، یکى از اعمال بزرگ که باید بگوییم که مادر عمال بود مجلس بود . مشروطه را منحرف کردند ، مجلس را مجلس قلدرى کردند ، ملت را از اینکه ‏بدهند محروم کردند و این مال این دوره سابق قبل از این دوره نیست بلکه به طور قطع اکثر دوره‏ها اینطور بود ، منتها یک دفعه تعیین وکلا با خان‏ها بود و آن اشخاصى که نفوذ داشتند در کشور .۲

۳) علت شکست مشروطه چه بود؟

در زمان مشروطه آنهایى که مى‏خواستند ایران را نگذارند به یک سامانى برسد و چماق استبداد تا آخر باقى بماند بین افراد ، دستجات ، احزاب اختلاف انداختند حتى آنهایى که آنوقت بودند مى‏گفتند که در یک خانه بین برادر با برادر ، پدر و پسر اختلاف بود یک دست مستبد ، یک دسته مشروطه . این اختلاف موجب شد که نتوانست مشروطه آنطورى که علماى اسلام مى‏خواستند تحقق پیدا بکند بعد هم این اختلافات موجب شد که یک دسته از آن غربزده‏ها بریزند و به اسم مشروطه بگیرند مقامات را و استبداد به صورت مشروطه بر این ملت تحمیل کنند و دیدید که چه شد .۳

۴) چگونه باید از مشروطه عبرت بگیریم؟

مردم در انتخابات موظفند ، موظف شرعى هستند که اختلافات کوبنده را از آن دست بردارند و این یک امرى است که بین همه هست، یعنى یک تکلیفى متوجه به همه هست ، به من طلبه که اینجا نشسته‏ام و به شما علما و همه علماى بلاد و همه قشرهاى ملت ، همه روشنفکران ، همه نویسندگان ، گویندگان ، به همه تکلیف شرعى است که نگذارید مساله مثل مساله مشروطیت بشود .۴

۵) یک دوره مجلس را هم به غیر متدینین بسپاریم ، چه اشکالی پیش خواهد آمد؟

در اول مشروطه اصناف بازار هم وکلائى داشتند ، انتخابات تا اندازه‏اى دست مردم بود بعد کم کم آنهائى که فاسد بودند کار را طورى کردند تا متدینین را از مجلس کنار گذاردند ، آنها هم مقاومت نکردند و کنار رفتند . بعد دیدید که مجلس را چه کردند ، هر کارى که خواستند انجام دادند . اگر در مجلس آینده یک قدم عقب نشینى کنیم ، در آینده نزدیک ما را کنار خواهند گذاشت .۵

۶) درحال حاضر گروهها و احزاب فضای جامعه را پر کرده اند به گونه ای که گویی مردمی که وابسته به احزاب نیستند هیچ نقشی در انتخابات ندارند . نظر حضرتعالی چیست؟

همانطورى که مکرر من عرض کرده‏ام و سایرین هم گفته‏اند انتخابات در انحصار هیچ کس نیست ، نه در انحصار روحانیین است ، نه در انحصار احزاب است ، نه در انحصار گروه‏هاست انتخابات مال همه مردم است . مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است و انتخابات براى تحصیل سرنوشت شما ملت است .۶

۷) ” در نظام دموکراسی حرف مردم ارجح است و شورای نگهبان حق رد صلاحیت ندارد .” این استدلال ، صحیح است؟

به هیچ و جه گوش به حرف عده‏اى که مى‏خواهند یک دسته کوچک مردم ما خوششان بیاید و به اصطلاح مترقى هستند ، ندهید ، قاطعانه با اینگونه افکار مبارزه کنید . خدا را در نظر بگیرید . اصولاً آنچه که باید در نظر گرفته شود خداست ، نه مردم . اگر صد میلیون آدم ، اگر تمام مردم دنیا یک طرف بودند و شما دیدید که همه آنان حرفى مى‏زنند که بر خلاف اصول قرآن است بایستید و حرف خدا را بزنید و لو اینکه تمام بر شما بشورند . انبیا همین طور عمل مى‏کردند .۷

۸  ) پس چگونه می فرمایید که میزان رأی ملت است؟

نظر آن ملتى که نهضت را بوجود آورد و قدرت‏هاى بزرگ را شکست و بعد از این هم دنبال همین قدرت خواهد بود ، تمام حق مال اینهاست ، نظرهاى اینها میزان است .۸

۹) پس دیگران و خصوصاً نسلهایی که در بوجود آمدن نهضت نقشی نداشتند چه می شوند؟

نظرهاى دیگران اگر موافق با نظر اینهاست ، اگر دنباله اسلام است ، اگر با حفظ اسلام و احکام اسلام است ، اهلا و مرحبا .۹

۱- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۲۳۱ و ۲۳۲

۲- صحیفه نور ج ۱۷ ص ۲۷۲

۳- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۲۷۰

۴- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۱۳۷

۵- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۱۹۸

۶- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۲۴۵

۷- صحیفه نور ج ۱۲ ص ۲۵۶

۸- صحیفه نور ج ۷ ص ۵۴

۹- صحیفه نور ج ۷ ص ۵۴


منبع:ویژه نامه سراج2 از سایت نصر19

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد