سحرگاهان

آنچه که ما به آن محتاجیم

سحرگاهان

آنچه که ما به آن محتاجیم

مردم سالاری از منظر رهبر خامنه ای

مردم سالاری

۱) غربیها مارا به دمکراسی دعوت می کنند و عنوان می کنند در ایران مردم سالاری نیست ، پاسخ جنابعالی به آنها چیست؟
این یکى از طنزهاى بزرگ امروز ما و این نقطه تاریخ است . همان کسانى که نظام طاغوتى شاه ، نظام استبدادى دوران پهلوى ، کودتاهاى نظامى و نظامهاى هیچ از دمکراسى نفهمیده و نشناخته را مورد قبول و تصدیق قرار مى دهند ، نظام جمهورى اسلامى را که در طول بیست وچهار سال عمرش، بیست و چند انتخابات در آن برگزار شده و از رهبرى تا ریاست جمهورى تا نمایندگان مجلس و ارکان نظام آن ، با واسطه و بى واسطه ، به انتخاب مردم سر کار مى آیند و مردم آنها را مى شناسند و مى پسندند و انتخاب مى کنند ، به دمکراسى و مردم سالارى دعوت مى کنند ! این در حالى است که مردم سالارى و میل مردم به شرکت در انتخاب مسؤولان ، مثل کشور ما ، در خود امریکا – که دشمنان ما و قدرتهاى گزافه گوى امریکایى ، از پشت بلندگوهاى خود ، ملت ما و ما را مخاطب قرار مى دهند – وجود ندارد .۱


۲) پس اعتقاد شما این است که نظام ما یک نظام مردم سالار است؟
جمهورى اسلامى به معناى حقیقى کلمه ، نظام مردم‌سالار و متکى به مردم است . کشورى با شصت ، هفتاد میلیون جمعیت ، هر سال یک انتخابات در همه شؤون ؛ از انتخاب رهبرى نظام گرفته تا رئیس جمهور ، تا نمایندگان و اعضاى شوراها ؛ اینها با انتخاب مردم سر کار مى‌آیند . دشمن در مقابل این پدیده ، درمانده است .۲
۳) تعریفی از مردم سالاری برای ما ارائه فرمایید؟
یعنى برانگیخته بودن از سوى مردم و ملت خود و همه این مفاهیم را هم از مبانى دینى و اعتقادى و ایمانى گرفته باشد .۳
۴) ویژگی مردم سالاری دینی چیست؟
مردم‌سالارى دینى چون بر اساس یک اعتقاد دینى است ، قابل نقض نیست ؛ یعنى اگر کسى توانست در انتخابات تقلب کند یا به شیوه‌اى نظر مردم را جلب کند که بناحق نگاهشان به وى متوجه باشد – مثلاً ارزشى که در او نیست ، وانمود کند که در او هست ؛ بعد مردم به او اقبال کنند و رأى بدهند – در منطق مردم‌سالارى دینى او حقى ندارد . این شیوه در منطق لیبرالیسم که پایه لیبرالیسم غربى است ، کاملاً پذیرفته شده است ؛ اما در منطق مردم‌سالارى دینى نه .۴
۵) آیا تفاوتی میان مردم سالاری دینی و دمکراسی های غربی وجود دارد؟
مردم سالاری دینی است که با دمکراسیهای رایج دنیا در بنیاد اختلاف دارد . ریشه مشروعیت رأی مردم در دمکراسیهای رایج دنیا اساساً با مشروعیت رأی مردم در نظام مردم سالاری اسلامی که ما به دنبال آن هستیم و آن را حکومت اسلامی و حاکمیت اسلام به حساب می آوریم ، متفاوت است . لذا در روشها ، تفاوت بین اینهاست . در دمکراسیهای رایج جهانی ، ضوابطی که ما برای اداره کشور و برای مدیران آن قائل هستیم ، وجود ندارد ؛ ممکن است ضوابط دیگری باشد . در این جا قدرت طلبی وجود ندارد … تفاوت دیگر دمکراسیهای رایج دنیا با نظام مردم سالاری دینی این است که در مردم سالاری دینی کارهای رایج دنیا و اسرافها و تبلیغات پر خرج مطلقاً نباید انجام گیرد .۵
۶) روی واژه ای به نام “بحران مشروعیت نظام” مانور داده می شود ، تحلیل حضرتعالی چیست؟
یکى از مسائلى که اینها به‌شدت دنبال آن هستند ، سلب اعتماد مردم از کارایى نظام است . بعضى از حرفهایى که مى‌شنوید ، اتفاقى نیست . تصادفى نیست که بعضى کسان بیایند درباره نظام اسلامى بحث کنند و بحران مشروعیت نظام را مطرح سازند . نظامى را که با رأى و خواست و مجاهدت مردم و با این همه احساسات و عواطف سر کار آمده ، با این همه مشکلات دست و پنجه نرم کرده و از این همه دشمنیها و مقابله‌ها سرافراز بیرون آمده – و همه هم به کمک مردم بوده است – زیر علامت سؤال بگذارند و بگویند بحران مشروعیت! اینها تصادفى نیست .۶
۷) به جهت رد صلاحیت برخی کاندیداها ، عده ای می گویند انتخابات آزاد نیست . لطفاً مارا راهنمایی فرمایید؟
آزادى انتخابات به چیست؟ آزادى انتخابات این است که اجازه بدهند کسانى که مى‌خواهند مملکت را دو دستى به دشمن تسلیم کنند ، وارد مجلس شوراى اسلامى شوند؟! آزادى این است؟! انتخابات آزاد ، انتخاباتى است که مردم با خیال راحت ، همان کسى را که مى‌شناسند و مى‌دانند و اطمینان پیدا مى‌کنند که در خدمت آنهاست،به مجلس بفرستند.۷
۸ ) آیا تأیید و یا رد صلاحیت کاندیداها در دموکراسی های غربی نیز وجود دارد؟
در دمکراسی هاى غربى ، صلاحیتهاى خاصى موردنظر است که عمدتاً در این صلاحیتها ، وابستگیهاى حزبى رعایت مى‌شود . هم کسانى که نامزد مى‌شوند ، هم آنهایى که نامزد مى‌کنند و هم آنهایى که به نامزدها رأى مى‌دهند ، در واقع به این حزب یا به آن حزب رأى مى‌دهند . حالا در آن کشورهایى که دو حزبى است ، مثل امریکا و انگلیس و یا در کشورهایى که چند حزبى است ، به یکى از این دو یا چند حزب رأى مى‌دهند . در نظام جمهورى اسلامى غیر از دانایى و کفایت سیاسى ، کفایت اخلاقى و اعتقادى هم لازم است .۸
۹) برخی از کاندیداها به خاطر اخلاق و عقایدشان رد صلاحیت می شوند. مگر اینها مسائل شخصی نیست؟
بله ، اخلاق و عقیده مسأله‌ى شخصى انسانهاست ؛ اما نه براى مسؤول . من اگر در جایگاه مسؤولیت قرار گرفتم و اخلاق زشتى داشتم ؛ فهم بدى از مسائل جامعه داشتم و معتقد بودم که باید جیب خودم را پر کنم ، نمى‌توانم به مردم بگویم این عقیده و اخلاق شخصى من است و اخلاق و عقیده ربطى به کسى ندارد ! براى یک مسؤول عقیده و اخلاق مسأله‌ى شخصى نیست ؛ مسأله‌اى اجتماعى و عمومى است ؛ حاکم شدن بر سرنوشت مردم است . آن کسى که به مجلس مى‌رود ، یا به هر مسؤولیت دیگرى در نظام جمهورى اسلامى مى‌رسد ، اگر فاسد ، بیگانه‌پرست و در خدمت منافع طبقات برخوردار جامعه بود ، دیگر نمى‌تواند نقشى را که ملت و طبقات محروم مى‌خواهند ، ایفا کند. اگر آن شخص انسان معامله‌گر ، رشوه و توصیه‌پذیر و مرعوبى بود ؛ در مقابل تشر تبلیغات و سیاستهاى خارجى جا زد ، دیگر نمى‌تواند مورد اعتماد مردم قرار گیرد و برود آن‌جا بنشیند و تکلیف ملک و ملت را معین کند .۹
۱۰) آیا عمل شورای نگهبان در رد و یا تأیید کاندیداها با حق شهروندی انتخاب شدن مغایرت ایجاد نمی کند؟
حق انتخاب شدن ، حق شهروندى معمولى مثل حق شغل و کسب و کار و ساکن شدن در شهر و راه رفتن در خیابان و خریدن اتومبیل و … نیست . این یک حق شهروندى است که براى دارنده‌ى آن صلاحیتهایى لازم است که این صلاحیتها باید احراز شود .۱۰


۱- بیانات معظم له در چهاردهمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران حضرت امام خمینى(ره) (۱۳۸۲/۰۳/۱۴)
۲- بیانات در جمع مردم ورامین (۱۳۸۲/۰۳/۲۲)
۳- بیانات در جمع مردم ورامین (۱۳۸۲/۰۳/۲۲)
۴- بیانات در جمع مردم ورامین (۱۳۸۲/۰۳/۲۲)
۵- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اعضاى مجلس خبرگان (۱۳۸۱/۱۲/۱۳)
۶- بیانات در جمع مردم ورامین (۱۳۸۲/۰۳/۲۲)
۷- بیانات در اجتماع زائران حضرت ثامن‌الحجج، على‌بن‌موسى‌الرضا(ع) در روز عید سعید فطر (۱۳۷۱/۰۱/۱۶)
۸- بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان قزوین (۱۳۸۲/۰۹/۲۶)
۹- بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان قزوین (۱۳۸۲/۰۹/۲۶)
۱۰- بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان قزوین (۱۳۸۲/۰۹/۲۶)

منبع:ویژه نامه سراج۱ از سایت نصر19

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد