سحرگاهان

آنچه که ما به آن محتاجیم

سحرگاهان

آنچه که ما به آن محتاجیم

نقش مردم در انتخابات از منظر امام خمینی

۱) بعضی از نمایندگان خلاف مصالح اسلام و مردم عمل می کنند ، تکلیف ما چیست؟

اگر چنانچه وکلاى شما بعضى‏هایشان تخلف کردند ، به آنها تنبه بدهید که آقا نکن . اگر زیادتر کردند دفعه دیگر تعیینشان نکنید ، کسى دیگر را تعیین کنید . و من حالا دارم با همه وکلا این مطلب را مى‏گویم که اگر مسیرتان را از مسیر ملت جدا بکنید و بخواهید علحیده باشید و تکلفتان را با کسانى که مخالفت با اسلام کردند و جوانهاى ما را آنطور کشتند و ابرار ما را اینطور کشتند جدا نکنید ، اگر این دوره هم صحبتى نشود ، دوره دیگر شما التماس دعا دارید .۱

۲) با تبیین شرایط فعلی ، بفرمایید وظیفه افراد مؤمن ومتعهد چیست؟

امروز روزى است که آنهایى که از اول تا حالا مخالف با جمهورى اسلامى بودند ، اسلام را مخالف مقاصد خودشان مى‏دیدند ، آنها به دست و پا افتاده‏اند و دارند تبلیغات مى‏کنند . اگر مؤمنین کنار بروند ، آنهایى که متعهد به اسلام هستند کنار بروند و اینها بیایند و قبضه کنند ، مثل صدر مشروطه که رفتند کنار اشخاصى که متعهد بودند و قبضه کردند مشروطه را آنهایى که متعهد به اسلام نبودند ، اسلام را به آنجا کشاندند که همه دیدید . اگر در صدر مشروطه علما آمده بودند در میدان، مؤمنین آمده بودند ، روشنفکرهاى متعهد آمده بودند و مسلمان متعهد آمده بودند و قبضه کرده بودند مجلس را و نگذاشته بودند که دیگران بیایند مجلس را بگیرند ، ما به این روزگار نمى‏رسیدیم ، ما مملکت‏مان خراب نمى‏شد ، ما عزتمان از بین نمى‏رفت۲٫

۳) تأکید حضرتعالی بر بیداری اقشار مردم به چه دلیل است؟

اگر ملت بیدار نشود ، اگر علماء اسلام بیدار نباشند ، غفلت کنند ، اگر چنانچه علماى قم ، مدرسین قم ، طلاب قم ، علماء تهران ، روحانیت مبارز تهران ، علماء همه بلاد و روحانیون همه بلاد و مردم بیدار نشوند ، الان دارند وضعى را ، یعنى مى‏خواهند وضعى را کار کنند که زمان مشروطه کردند و بدانید گناهش به گردن همه ماست .۳

۴) نقش بانوان در انتخابات چگونه است؟

همانطورى که مردها فعالیت مى‏کنند براى انتخابات ، خانم‏ها هم باید فعالیت بکنند براى اینکه فرقى ما بین شما و دیگران در سرنوشت تان نیست . سرنوشت ایران ، سرنوشت همه است .۴

۵) برخی افراد متعهد از ترس تخریب شخصیت و وجهه خود ، وارد میدان انتخابات نمی شوند ، پیام حضرتعالی برای آنان چیست؟

باید در صحنه باشید ، عذرى ندارید که بروید کنار بنشینید . البته اشخاصى پیدا مى‏شوند که با گفته‏هاى خودشان ، نوشته‏هاى خودشان مى‏خواهند شما را نگذارند وارد بشوید . آنها مى‏خواهند که اشخاصى را تعیین بکنند که بعدها ما گرفتار بشویم . شماها باید وارد باشید در مسأله و با کمال جدیت اهمیت بدهید به این مسأله و مردم را وارد کنید .۵

۶) ” کار مجلس سیاسی است و باید سیاست را به اهلش سپرد .” در مقابل این استدلال چه توصیه ای وجود دارد؟

این امر سیاسى به همه مربوط است ، به اسلام مربوط است ، به حفظ اسلام مربوط است . ما اگر نظارت نکنیم یعنى ملت اگر نظارت نکنند در امور دولت و مجلس و همه چیز اگر کنار بروند و بسپارند دست اینها و بروند مشغول کارهایشان بشوند ، ممکن است یک وقت به تباهى بکشند .۶

۷) چه سفارشی به مردم در خصوص شرکت در انتخابات دارید؟

وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شوراى اسلامى و چه انتخاب خبرگان براى تعیین شوراى رهبرى یا رهبر ، در صحنه باشند و اشخاصى که انتخاب مى‏کنند روى ضوابطى باشد که اعتبار مى‏شود .۷

۸ ) تکلیف شرعی برای شرکت در انتخابات را بیان فرمایید؟

از مراجع و علماء بزرگ تا طبقه بازارى و کشاورز و کارگر و کارمند ، همه و همه مسوول سرنوشت کشور و اسلام مى‏باشند چه در نسل حاضر و چه در نسل‏هاى آتیه . و چه بسا که در بعض مقاطع عدم حضور و مسامحه ، گناهى باشد که در رأس گناهان کبیره است .۸

۹) برخی متدینین به جهت مشاهده انحراف از برخی اشخاص و گروه ها ، از شرکت در انتخابات دلسرد شده اند ، چه باید بکنند؟

آن مقدسى که خیال مى‏کند کنار نشسته و دخالت در امور اسلامى نمى‏کند، او بر خلاف اسلام دارد رفتار مى‏کند … آن آدمى که به واسطه اینکه مثلاً یک چیز اعوجاجى از یک نفر مى‏بیند یا از یک گروهى مى‏بیند کنار برود ، این برخلاف مصالح اسلام عمل مى‏کند … به مردم عرض مى‏کنم شرکت کنید در این انتخابات و تمیز بدهید اشخاصى را که لایق‏اند براى این مقام ، مقدرات کشورتان را به دست کسانى بدهید که براى کشور شما مفیدند از حیث سیاست ، از حیث اقتصاد ، از حیث همه چیز . اگر مسامحه بکنید و امروز هم کسى نفهمد ، خدا هست ، خدا مى‏داند و مى‏بیند . شما در محضر خدا هستید هر جا هستید ۹٫

۱۰) عده ای از مردم به جهت اشکالاتی که به بعضی از مسئولان دارند که ممکن است صحیح هم باشد ، در انتخابات شرکت نمی کنند . در این باره نظر حضرتعالی را جویا می شویم؟

فرضاً که ما بد باشیم اما اسلام که خوب است ، اسلام را که قبول دارند همه این یک وظیفه اسلامى است که ما حفظ کنیم جمهورى اسلامى را . اگر مجلس لطمه‏اى بر آن وارد بشود به جمهورى اسلامى لطمه وارد مى‏شود .۱۰

۱۱) البته مردم نظام جمهوری اسلامی را می خواهند ، با این حال گلایه های به حقی از برخی مسئولین دارند؟

مردم اگر اسلام را ، استقلال و آزادى را ، نبودن تحت اسارت شرق و غرب را مى‏خواهند ، همه در انتخابات شرکت کنند و در صحنه حاضر باشند .۱۱

۱۲) چه مسئولیتی متوجه کسانی است که در امر شرکت در انتخابات مسامحه می کنند؟

اگر مسامحه کنید، در پیشگاه خداى تبارک و تعالى ، اگر نروید و رأى ندهید و آنها که جدیت دارند به اینکه وارد بشوند در مجلس و به هم بزنند اوضاع ایران را ، آنها خداى نخواسته بروند ، مسؤولیتش به عهده شماست مستقیماً .۱۲

۱۳) اقشار مختلف مردم مسئول اند . چه مسئولیتی متوجه آنان است؟

ملت اگر چنانچه کنار بنشیند ، اشخاص مؤمن ، اشخاص متعهد کنار بنشینند و اشخاصى که نقشه کشیده‏اند براى این مملکت از چپ و راست ، آنها وارد بشوند در مجلس ، تمام مسئولیت به عهده ملت است ، هر قدمى که بر ضد اسلام بردارند ، در نامه اعمال ملت نوشته شود ، هر کارى که انجام بدهند مسؤولیتش متوجه ملت است .۱۳

۱۴) علیرغم توصیه های حضرتعالی ، عده ای از عدم شرکت در انتخابات صحبت می کنند . نظر حضرتعالی چیست؟

اگر ملت به این حرف گوش نکرد ، من حجت دارم ، فردا در پیشگاه خداى تبارک و تعالى از من سؤال خواهد شد ، من عرض مى‏کنم در آنجا که من به ملت ، مصالح و مفاسد را گفتم ، من گفتم به اینکه اگر شما مسامحه کنید ، آنهایى که مى‏خواهند شما را به بند بکشند ، آنهایى که با اسلام مخالفند ، آنهایى که با جمهورى اسلام از اول تا حالا مخالفت کرده‏اند ، آنها خواهند پیش برد و اگر چنانچه خداى نخواسته آنها پیش ببرند و مملکت ما باز برگردد به حالى که سابق بود ، یا به دست چپى‏ها بیفتد یا به دست راستى‏ها بیفتد تمام مسؤولیتش به عهده شماست .۱۴

۱۵) ” ما کسی را نمی شناسیم ، پس رأی هم نمی دهیم .” این استدلال را چگونه پاسخ می دهید؟

مردم با علما و اشخاص مورد اعتمادشان مشورت کنند ، بعد به هر کس که خواستند راى دهند . مردم نباید کنار بروند اگر مردم کنار بروند همه شکست مى‏خوریم . خود مردم نگذارند قلدرها دخالت کنند ، افراد نالایق دخالت کنند . اگر عده‏اى جمع شدند و افراد نالایق را انتخاب کردند ، مردم به آنها راى ندهند ، اگر مردم هم متوجه نشدند . مجلس آنها را قبول نکند . تمام مردم موظفند که در انتخابات حاضر باشند .۱۵

۱۶) ” رأی ما که اثری ندارد ، پس مهم نیست چه کسی را انتخاب کنیم .” آیا این بی تفاوتی قابل اغماض است؟

اگر بروند و در تشخیص مسامحه کنند و اشخاص متعهد مسلم ، کسانى که براى کشور و اهالى کشور ارج قائل هستند ، کسانى که نمى‏خواهند زمام امور کشور ما به دست چپ بیفتد یا به دست راست بیفتد ، این اشخاص را اگر چنانچه تعیین کنند ، به تکلیف خودشان عمل کرده‏اند و اگر چنانچه مسامحه در این امر کنند و آنها پیش ببرند ، آنهائى که مى‏خواهند ما را به زنجیر چپ و راست بپیوندند و ما را اسیر کنند در دست قدرت‏هاى بزرگ ، اگر آنها پیش ببرند و شما ساکت باشید ، تمام مسؤولیت متوجه شماست .۱۶

۱۷) آیا می توان چشم بسته و فقط به جهت شرکت در انتخابات به کسی رأی داد؟

احدى شرعاً نمى‏تواند به کسى کورکورانه و بدون تحقیق رأى بدهد و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصى تمام افراد و گروه‏ها نظر موافق داشتند ولى رأى دهنده تشخیص‏اش بر خلاف همه آنها بود ، تبعیت از آنها صحیح نیست و نزد خداوند مسوولیت دارد و اگر گروه یا اشخاص ، صلاحیت فرد یا افرادى را تشخیص دادند و از این تأیید براى رأى دهنده اطمینان حاصل شد مى‏تواند به آنها رأى دهد .۱۷

۱۸) برای افرادی که در انتخابات شرکت می کنند ولی بدون مسئولیت پذیری ، چه توصیه ای دارید؟

مساله ، مساله این نیست که خوب ، من دلم مى‏خواهد یک وکیل داشته باشم ، دلم مى‏خواهد یک وزیر داشته باشم ، خیر ، قضیه این نیست ، قضیه سپردن یک مملکتى است به دست یک کسى که اگر ناباب از کار در آید ، صدمه به اسلام میزند ، جمهورى اسلام را از بین مى‏برد ، این یک مساله حیاتى است براى شما ، براى اسلام و مسلمین .۱۸

۱۹) مردم چگونه کاندیداها را بشناسند؟

شناخت این اشخاص یا با آشنائى به اعمال و رفتار آنان از زمان رژیم طاغوت تاکنون است و یا به معرفى روحانیون متعهد در شهرستان‏ها یا اشخاص متدین موجه که گرایش به چپ و راست یا دسته‏اى نداشته باشند .۱۹

۲۰) تکلیف در قبال افرادی که ظن انحراف به آنها می رود چیست؟

باید به اشخاصى که احتمال انحراف در آنان مى‏رود رأى ندهند ، چه احتمال انحراف عقیدتى ، اعمالى و یا اخلاقى باعث مى‏شود که به چنین اشخاص اعتماد نمى‏شود کرد و رأى به آنان موجب مسؤولیت خواهد بود .۲۰

۲۱) اینکه به کسانی رأی دهیم که گرفتاریهای اجتماعی را برطرف کنند ، می تواند ملاک انتخاب قرار گیرد؟

مردم کوشش کنند که وکلاى صالح متدین در مجلس بفرستند . تمام گرفتارى‏ها و تمام چیزهائى که بر خلاف موازین عمل مى‏شود آنجا حل مى‏شود . دیگر نه دولت مى‏تواند خودش یک کارى بکند ، یک برنامه‏اى بدهد تا یک وقت خلاف باشد و اگر چنانچه انشاءالله آنهائى هم که در مجلس مى‏روند ، مردم ، انشاءالله امیدوارم همین طور هم بشود براى اینکه مملکت ما همه متدینند اکثراً و وکیل متدین تعیین مى‏کنند وقتى بنا شد وکلاى متدین باشند و مقید به احکام شرع باشند که انشاءالله هستند ، آنوقت این مسائل همه‏اش حل شود .۲۱

۲۲) به نظر حضرتعالی مردم به چه کسانی رأی دهند؟

اشخاصى اسلامى ، متعهد ، غیر منحرف از صراط مستقیم الهى را در نظر بگیرید و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانى دهید که به اسلام و جمهورى اسلامى و قانون اساسى معتقد و نسبت به احکام نورانى الهى متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدم ندارند .۲۲

۲۳) امید حضرتعالی در نوع انتخاب وکلا توسط مردم چیست؟

من امیدوارم که این مرحله را هم به شایستگى و به طورى که دلخواه همه ملت ماست و دلخواه ماست عمل بکنند و وکیل‏هائى که آراسته هستند به اخلاق خوب ، متعهد هستند به اسلام ، وفادار هستند به کشور خودشان ، خدمتگزار هستند به شما و به کشور ، آن اشخاص را انتخاب کنند و در مجلس بفرستند .۲۳

امید است ملت مبارز متعهد به مطالعه دقیق در سوابق اشخاص و گروه‏ها ، آراء خود را به اشخاصى دهند که به اسلام عزیز و قانون اساسى وفادار باشند و از تمایلات چپ و راست ، مبرا باشند و به حسن سابقه و تعهد به قوانین اسلام و خیرخواهى امت معروف و موصوف باشند . باید ملت شریف بدانند که انحراف از این امر مهم اسلامى ، خیانت به اسلام و کشور است و موجب مسؤولیت عظیم امت .۲۴

۲۴) لطفاً باز هم از شرایط نمایندگان برای ما بفرمایید؟

باید وکلاى آزادمنش ، وکلاى ملى ، وکلاى متدین ، وکلاى فاضل به مجلس شورا بفرستید .۲۵

اشخاصى که غربى نباشند که بعد ما را بکشانند به طرف غرب ، شرقى نباشند که ما را بکشانند از آن طرف ، به صراط مستقیم اسلام باشند و مسلم باشند ، متعهد باشند ، عالم به اوضاع وقت ، عالم به اسلام و عرض مى کنم که امین در کارهایشان ، اینطور باشند .۲۶

افراد متدین و درد مستضعفان چشیده و آگاه به مسائل دینى سیاسى و همگام با محرومین .۲۷

سعى کنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید .۲۸

کسانى را انتخاب کنند که صد در صد مسلمان و معتقد به احکام اسلام و معتقد به اجراى احکام اسلام و مخالف با مکتب‏هاى انحرافى و معتقد به جمهورى اسلامى باشند .۲۹

۲۵) حضرتعالی از وکلای ملی یاد کردید آیا منظور شما همان ملی گراها یا ملی – مذهبی ها هستند؟

ما از این ملى‏ها هیچى ندیدیم جز خرابکارى … ما چقدر سیلى از این ملیت خوردیم . من نمى‏خواهم بگویم که در زمان ملیت ، در زمان آن کسى که اینهمه از آن تعریف مى‏کنند ، چه سیلى به ما زد آن آدم ، من نمى‏خواهم بگویم که طلبه‏هاى مدرسه فیضیه را به مسلسل بستند در آن زمان، همانطور که در زمان پهلوى بستند که من و آقاى حائرى بالاى سر این جوان‏هائى که از مدرسه فیضیه به تیر بسته شده بودند ، رفتیم و اطباء جرات نمى‏کردند بنویسند این زخمى شده است .۳۰

۲۶) حضرتعالی فرمودید مثل مدرس را انتخاب کنید . ویژگی مدرس چه بود؟

البته مثل مدرس که به این زودى‏ها پیدا نمى‏شود ، شاید آحادى مثل مدرس باشند . کسانى را که انتخاب مى‏کنید باید مسائل را تشخیص دهند ، نه از افرادى باشند که اگر روس یا امریکا یا قدرت دیگرى تشرى زد بترسند ، باید بایستند و مقابله کنند .۳۱

۲۷) آیا به صرف آنکه فردی خوب است می تواند نماینده اصلح برای مردم باشد؟

مجرد اینکه این آدم خوبى است خیلى ، اول وقت نمازش را مى‏خواند و نماز شب مى‏خواند این براى مجلس کفایت نمى‏کند . مجلس اشخاص سیاسى لازم دارد ، اشخاص اقتصاددان لازم دارد ، اشخاص سیاستمدار لازم دارد ، اشخاص مطلع بر اوضاع جهان لازم دارد . باید تعهد به اسلام باشد و موافقت با جمهورى اسلامى باشد لکن این مسائل هم باشد .۳۲

۲۸) فرمودید نماینده باید دلسوز ملت باشد ، این ویژگی را تبیین فرمایید؟

اگر مسلمان باشد و متعهد باشد ، آن براى ملت دلسوز است ، خیانتکار نیست ، با امانت کارش را انجام مى‏دهد .۳۳

۲۹) مهمترین ویژگی یک نماینده چیست؟

از مهمات امور تعهد وکلاى مجلس شوراى اسلامى است .۳۴

افرادى را انتخاب کنید که متعهد به اسلام ، شرقى و غربى نباشند ، بر صراط مستقیم انسانیت و اسلامیت باشند .۳۵

۳۰) ملاک تشخیص آنکه انتخاب ما صحیح است یا خیر ، چیست؟

اگر اصلح را انتخاب کردید ، کارى اسلامى مى‏کنید و این یک محکى است براى خودتان که تشخیص بدهید انتخاب براى اسلام است یا براى صلاح خودتان .۳۶

۳۱) چه تعریفی از انتخاب اصلح ارائه می فرمایید؟

انتخاب اصلح براى مسلمین یعنى انتخاب فردى که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد . و همه چیز را بفهمد و چون در مجلس ، اسلام تنها کافى نیست ، بلکه باید مسلمانى باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد و ممکن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد .۳۷

۳۲) انتخاب صحیح با این شرایط تبلیغات کمی دشوار شده است . سفارش حضرتعالی چیست؟

تحت تاثیر تبلیغات واقع نشوند و خودشان با موازین اسلامى اشخاص صحیح را انتخاب کنند .۳۸

۳۳) آیا می توان از نظرات دیگران در چگونگی انتخاب استفاده کرد؟

اگر چنانچه اشخاص مطمئنى باشند که آنها تشخیص بدهند ، شهادت بدهند که فلان آدم جهات مختلفش همه خوب است ، آنوقت مانعى ندارد که کسى به واسطه تشخیص آنها و اطمینان به اینکه این صحیح است راى هم به آنها بدهد .۳۹

۳۴) چه کسانی می توانند طرف مشورت قرار گیرند؟

با طبقه تحصیل کرده متعهد و روشنفکر با اطلاع از مجارى امور و غیر وابسته به کشورهاى قدرتمند استثمارگر و اشتهار به تقوى و تعهد به اسلام و جمهورى اسلامى مشورت کرده و با علماء و روحانیون با تقوى و متعهد به جمهورى اسلامى نیز مشورت نموده .۴۰

۳۵) چنانچه توصیه ای برای مردم در خصوص انتخاب نمایندگان دارید ، بفرمایید؟

وصیت اینجانب به ملت در حال و آتیه آن است که با اراده مصمم خود و تعهد خود به احکام اسلام و مصالح کشور در هر دوره از انتخابات وکلاء داراى تعهد به اسلام و جمهورى اسلامى که غالباً بین متوسطین جامعه و محرومین مى‏باشند و غیر منحرف از صراط مستقیم به سوى غرب یا شرق و بدون گرایش به مکتب‏هاى انحرافى و اشخاص تحصیل کرده و مطلع بر مسایل روز و سیاست‏هاى اسلامى‏به مجلس بفرستند .۴۱

۳۶) چه توصیه ای برای اقلیت های مذهبی در باره نمایندگانشان دارید؟

به اقلیت‏هاى مذهبى رسمى وصیت مى‏کنم که از دوره‏هاى رژیم پهلوى عبرت بگیرند و وکلاء خود را از اشخاص متعهد به مذهب خود و جمهورى اسلامى و غیر وابسته به قدرت‏هاى جهان خوار و بدون گرایش به مکتب‏هاى الحادى و انحرافى و التقاطى انتخاب نمایند .۴۲

۱- صحیفه نور ج ۱۵ ص ۶۰

۲- صحیفه نور ج ۱۲ ص ۷

۳- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۲۷۰

۴- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۲۶۳

۵- صحیفه نور ج ۱۵ ص ۶۱

۶- صحیفه نور ج ۱۵ ص ۶۰

۷- صحیفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۷

۸- صحیفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۷

۹- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۲۰۵

۱۰- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۲۸۴

۱۱- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۱۸۰

۱۲- صحیفه نور ج ۱۲ ص ۷

۱۳- صحیفه نور ج ۱۲ ص ۶

۱۴- صحیفه نور ج ۱۲ ص ۶

۱۵- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۱۷۹

۱۶- صحیفه نور ج ۱۲ ص ۶

۱۷- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۲۳۲ و ۲۳۳

۱۸- صحیفه نور ج ۱۵ ص ۵۹ و ۶۰

۱۹- صحیفه نور ج ۱۲ ص ۷۵

۲۰- صحیفه نور ج ۱۲ ص ۷۵

۲۱- صحیفه نور ج ۸ ص ۲۸۲

۲۲- صحیفه نور ج ۱۱ ص ۲۶۹

۲۳- صحیفه نور ج ۱۱ ص ۸۴

۲۴- صحیفه نور ج ۱۲ ص ۳ و ۴

۲۵- صحیفه نور ج ۵ ص ۲۷۰

۲۶- صحیفه نور ج ۸ ص ۱۰۷

۲۷- صحیفه نور ج ۲۰ ص ۱۰۱

۲۸- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۱۹۸

۲۹- صحیفه نور ج ۱۲ ص ۷۵

۳۰- صحیفه نور ج ۱۲ ص ۱۱۸

۳۱- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۱۹۸

۳۲- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۲۰۴

۳۳- صحیفه نور ج ۹ ص ۲۵۲

۳۴- صحیفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۵

۳۵- صحیفه نور ج ۱۱ ص ۲۸۴

۳۶- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۱۵۲

۳۷- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۱۵۲

۳۸- صحیفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۶

۳۹- صحیفه نور ج ۲۱ ص ۱۸۷

۴۰- صحیفه نور ج ۱۲ ص ۷۵

۴۱- صحیفه نور ج ۱۸ ص ۲۰۴ و ۲۰۵

۴۲- صحیفه نور ج ۲۱ ص۱۸۷

 

منبع:ویژه نامه سراج2 از سایت نصر19

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد